Малюнкове читання. Книжки для першого читання дошкільнят

... або книжки з малюнками замість слів

Подібні книжки в теперешній час - рідкість серед книжок для першого, самостійного читання малюків. Але у дітей таке читання викликає не абиякий інтерес, і після практикування в читанні в такому форматі дорослі відзначають певний прогрес навичок читання, тому на мій погляд ці книги заслуговують на увагу.

В цьому огляді я буду намагатися найретельніше описати і презентувати вам, шановні дорослі, нові дуже корисні книжечки видавництва «Мандрівець» із серії «Малюнкове читання»: «Зачарована школа», «Пригоди від весни до зими», «Песик Том».

Тож нумо з’ясовувати, що ж це за чарівні книжки «малюнкове читання»?

Це книжки, в тексті яких деякі слова замінені маленькими, але водночас, доволі детальними і кольоровими малюнками. Шрифт, як і традиційно в книжках для першого читання, збільшений, а міжрядкова відстань ще трохи більша, щоб, по-перше, малюночки не накладалися на текст в наступному рядку, а по-друге, щоб малеча могла вільно водити по рядках своїм пальчиком, слідкуючи за текстом. Маленькі малюнки в тексті можуть бути зменшеними копіями елементів великих ілюстрацій, поданих на сторінках цієї ж книжки, або легкоупізнаними об’єктами для дітей дошкільного віку. Звісно, на відміну від звичайних, сторінки таких книг виглядають більш яскравими і привабливими для дітей, і більше нагадують якусь гру, ніж читання.

Якщо ваша дитина навчилася принципу читання, але поки ще для неї читання потребує великих зусиль, то заміна частини слів малюнками здатна зняти частину цього навантаження, полегшити читання і, нарешті, сприятиме отриманню задоволення.

Для кого призначені книжки?

  • для  дитини, яка впевнено знає абетку і володіє початковими навичками читання;
  • для дитини, яка вже добре навчилась читати, але не отримає задоволення від самого процесу читання, швидко втомлюється, ніяк не може дочитати книжку до кінця;
  • для всіх дітей дошкільного віку для розвитку зв’язного мовлення, уваги, а також для навчання переказувати.

Як саме відбувається читання?

Дітям дошкільного віку подобаються ігри типу «вгадай-но», і таке читання дійсно нагадує подібну гру: треба вгадати слово, яке «заховалось» або «зашифровано» в малюнку. А це дуже легко, і тому швидкість читання буде помітно зростати, а дитина при цьому не буде втомлюватися. Так, граючись, книжка буде дочитана до кінця.

Але давайте розберімося детальніше, чи є користь від такого «легкого» читання, крім отримання задоволення і прискоріння самого процесу?

Коли слово в тексті написано буквами, то читачу не доводиться замислюватися над узгодженням цього слова в словосполученні або в реченні, все і так зрозуміло. Але коли замість слова подано малюнок, то щоб набір слів став словосполученням, його треба вжити у відповідному відмінку, числі (однина чи множина) і може навіть зі зменшувально-пестливим або зі збільшувальним суфіксом - якщо це слово іменник; а якщо «зашифроване» слово – дієслово, то знов-таки слід вжити його у відповідному часі, особі та числі. Звичайно, діти дошкільного віку не можуть знати всієї цієї грамоти, але читацький досвід, постійна робота над розвитком мовлення здатні робити дива! Якщо дитина й зробить помилку, їй буде достатньо сказати, що "так не кажуть, правильно говорити так: ... Ось, наприклад, ти ж не кажеш..., а говориш ..." Таким чином книжки з малюночками сприятимуть розвитку мовлення і вдосконаленню культури мови.

 

А щоб процесс йшов якомога ефективніше, слід звернути увагу на деякі особливсті «малюнкового читання». Пропоную на прикладах розглянути "підказки" в малюнках:

1) якщо замість слова подано два чи більше однакових малюнки, це означає, що іменник в множині. Наприклад:

Читаємо так: «На краю луки в чепурному будиночку жили заяць і зайчиха. Із приходом весни заяче кубельцн ожило. У ньому народилося троє малих зайченят….»

 

 

 

 

2) є слова, які можна замінити тільки асоціативними малюнками, наприклад "ніч", "осінь", тощо. Наприклад:

Читаємо так: « - Ластівко, чому ти весь час мандруєш? Навесні прилітаєш, виховуєш пташенят і восени знов кудись відлітаєш. Куди ти постійно подорожуєш? Невже тобі тут не подобається?

  • - Подобається, але тут ми б не пережили зими. Ми літаємо у теплі краї, де завжди гріє сонце. Полетіли зі мною. Побачиш море, високі гори, і там буде тепло».

В цьому фрагменті тексту замість слова «восени» - малюночок дерев з пожовтілим листям, замість слова «зими» - дерева в снігу, а замість слова «море» - морські хвилі з баранцями.

 

3) якщо в тексті в одному реченні є однакові за змістом, але різні за розміром малюнки, то при читанні слід також відмітити цю різницю. Наприклад:

Читаємо так: «Тваринка стала ще більше схожою на клубочок. Аста спробувала перевернути його лапами, але дуже покололась. Аж тут цей голкастий клубок враз став на чотири короткі лапки, висунув свій ніс…»

В цьому фрагменті малюнки наголошують на різницю в розмірах лап собаки та їжака.

 

4) якщо в тексті є зображення героя оповідання і автор вказав, як його звуть, то при читанні слід також називати його ім'я. Наприклад:

Поряд з текстом є велика ілюстрація собаки Асти, також в першому абзаці вже є маленькі малюночки з її зображенням. Тому другий абзац читаємо так: «Так тривало недовго, і Аста вже сама бігала на поводку біля ноги лісника, як і кожна вихована собака…»

 

 

 

 

 

 

 

То ж Ви можете переконатися, шановні дорослі, що малюнкове читання не тільки полегшує читання, а і розвиває мовлення, мислення, увагу й пам'ять, привчає швидко знаходити рішення.

Також слід зазначити, що якщо ви захочете попрацювати з юним читачем над переказуванням, то знов таки, книжки з малюночками стануть вам в пригоді: якщо при переказі дитина забуде якийсь момент чи подію, то тільки-но глянувши на сторінку и побачивши малюночки, вона одразу все згадає!

 

Тепер про самі книжки

Зачарована школа. Автор Петр Шульц, 40 сторінок, в наявності у двух форматах: в м’якій обкладинці форматом 16,5*23,5 см, в твердий - форматом 17*24 см. Зміст і ілюстрації однакові.

В невеличкому домі неподалік місцевої школи жили собі три чаклунки Моді, Дебі і Боні. Одного разу під час літніх канікул до них завітав двірник цієї школи, пан Томаш Ванєк. Він був дуже засмучений і розгублений: з учнями школи наприкінці учбового року коїлося щось дивне - майже всі, зокрема відмінники, стали дуже погано себе поводити. Директор школи дуже сердився, нервував і в решті решт опинився у лікарні. Пан Томаш виказував занепокоєння, як з такою поведінкою учнів може відбуватися навчання? І тому запропонував феям зачаклувати дітей. Але у чаклунок з'явилася більш влучна ідея: а що коли їм, чарівницям, попрацювати в школі вчительками... Чим закінчився такий експеримент, Ви обов'язково дізнаєтесь, якщо дочитаєте книжку до кінця. Книжку рекомендуємо для читачів, які люблять чарівництво, магію, драйвові сучасні сюжети.

Щоб подивитися фото сторінок і купити книжку переходьте, будь ласка, сюди

 

Песик Том і як все починалося. Автор Петр Шульц, 40 сторінок, м’яка обкладинка, формат 16,5*23,5 см.

Історія Песика Адальберта бере початок від хати лісника, де народився він та його шестеро братів та сестер. Жилося їм дуже добре, але раптом хазяїн вирішив продати цуценят. Песику дуже не хотілося їхати від лісника, тому він вдавався то глухим, то млявим, то дурненьким. Але одного разу Песика таки взяла до себе одна родина, яка жила в місті. І з самого першого дня в новій оселі життя цуценяти і життя родини геть змінилося: членам родини приходилося звикати від витівок малого собаки і виховувати його, а песик пристосовувався до нового життя і вивчав характер і звички кожного члена родини. Якщо ваша дитина обожнює тварин, їй до вподоби читати про їх кумедні пригоди, то ця книжечка саме для неї. Про такого песика можна й самому продовжувати складати розповіді, чому б ні?

Щоб подивитися фото сторінок і купити книжку переходьте, будь ласка, сюди

 

Пригоди від весни до зими. Автор Алена Схебайлова, 40 сторінок, м’яка обкладинка, формат 16,5*23,5 см.

В лісовій затишній хатині живе лісник Тонда разом із своєю дружиною і песиком Астою. Кожного дня лісник з Астою обходять ліс, спостерігаючи за деревами та тваринами, наводять лад, годують звірів. На перший погляд здається, що в них одноманітне та нудне життя, але ж це зовсім не так. Ліс в будь-яку пору року повний подій і пригод, про які дуже цікаво розповідати. Героями цієї книжечки стали: маленький їжачок, ластівка зі своїми пташенятами, дроздиха, заяча родина, кротик-бешкетник, загублене цуценя, білка й дятел, оси, кабанчики, неслухняна косулька, і навіть миші. Якщо ваші діти обожнюють читати або слухати оповідки про тварин і природу, то ця книжка точно прийдеться їм до душі.

Щоб подивитися фото сторінок і купити книжку переходьте, будь ласка, сюди

 

Отже, серед книжок серії «Малюнкове читання» Ви обов’язково знайдете ту, яка сподобається Вашій дитині. Сподіваємось, що найближчим часом всі ми будемо мати нагоду читати продовження всіх цих історій!

З повагою до Вас і з любов’ю до дітей,

пані Наталія, Інтернет-магазин «Пиши-Читай»